۱۳۸۹ اسفند ۲۸, شنبه

افتتاح یک مسافرخانه

نمی‌دانم آیا جایی نوشته شده که متولدین اول فروردین آدم‌های خوش‌شانس‌تری هستند یا نه. اما در هر حال من تولد این وبلاگ را با اول فروردین به حساب فال نیک می‌گذارم. 

ایده این مسافرخانه، که امیدوارم روزی تبدیل به یک وب‌سایت پروپاقرص شود، از مدت‌ها قبل در ذهنم بود. کسانی که زیاد سفر می‌کنند شاید با اسم سایت کوچ سرفینگ، در جستجوی کاناپه، آشنا باشند. آدم‌هایی که در خانه‌شان یک یا چند جای خواب دارند، در این سایت ثبت‌نام می‌کنند و مشخص می‌‌کنند  که از فلان تاریخ تا فلان تاریخ (یا همیشه آماده پذیرایی از مهمان یا مهمان‌هایی هستند و البته خودشان می‌توانند روی کاناپه‌های دیگران بخوابند. شرایط ایده‌آل این است که وبلاگ تبدیل به سایتی شود که افراد بتوانند در آن ثبت‌نام کنند، اما اگر بدنبال شرایط ایده‌آل باشم این مسافرخانه هیچ‌وقت افتتاح نمی‌شد. 

من میزبانی را دوست دارم. بارها گفته‌ام که بلوط جنبه‌های زیادی از زندگی مرا عوض کرد. اما شاید مهمترین و بهترین موهبتش آشنایی با کسانی بود که می‌توانند فارسی بخوانند. ایرانی‌ها و افغان‌ها و تاجیک‌ها، بارها و بارها بی آنکه مرا دیده‌باشند یا بشناسند و بدون هیچ چشمداشتی، میزبان من در نقاط مختلف جهان بوده‌اند. من هم در خانه‌ام باز است. دوست دارم باز بماند برای شناخت‌ آدم‌های تازه. در نظر من می‌شود به همه مردم دنیا اعتماد کرد مگر اینکه خلافش ثابت شود. نمی‌گویم بلوط هیچ‌وقت مزاحمی به سراغم نفرستاد، امامیزانش نسبت به عزیزانی که شناختم، هیچ 
است.

فکر می‌کنم تعداد فارسی‌زبانانی که خارج از مرزها ، و البته داخل مرزهای، ایران و افغانستان و تاجیکستان ، سفر
 می‌کنند کم نیست. شاید در  خیلی از شهرهای جهان فارسی‌زبانان دیگری باشند که بخواهند یک جای خواب به همزبانانش، و البته غیر همزبانانشان، بدهند. 

این مسافرخانه قصد دارد معرفی کننده این جاهای خواب باشد. جای خواب حداقل امکانی است که می‌شود در اختیار مسافر گذاشت. اگر کسی قصد داشت به مسافر(ان) خدمات دیگری مثل غذا و گردش عرضه کند، خودش مسئول است. 

قدم اول 
اگر قصد دارید جای خوابی را به کسی پیشنهاد بدهید، در هر کجای جهان که هستید، لطفا به آدرسhamzabankhaneh@gmail.com ایمیل بزنید و به این سوال‌ها پاسخ دهید:

۱. در کدام شهر زندگی می‌کنید
۲. از چه تاریخ تا چه تاریخی جای خواب دارید
۳. برای چند نفر می‌توانید جای خواب عرضه کنید
۴. آیا محدودیتی در جنسیت میهمان وجود دارد؟ اگر بله، پذیرای خانم‌ها می‌توانید باشید یا آقایان
۵. با چه اسمی و چطور می‌شود با شما تماس گرفت

عرضه خدامات دیگر به توافق دو طرف بستگی دارد و در وبلاگ قید نخواهد شد. 

قدم دوم

یادمان باشد که گسترش این وبلاگ یعنی هزینه کمتر و شانس بیشتر برای معاشرت مطلوب و لذت بیشتر از سفر برای همه ما.

۱.مشترک فید این وبلاگ شوید و آن را در شبکه‌های اجتماعی به دوستانتان معرفی کنید 
۲. . اگر آشنایی با طراحی وبسایت دارید، به پیشرفت این وبلاگ/ سایت کمک کنید. کمک به تبدیل این وبلاگ به یک وب‌سایت ساده و قابل استفاده برای همه می‌تواند نقطه مثبتی در رزومه کاری شما باشد. 

من برای شروع این کار هیجان زیادی دارم و واقعا امیدوارم که روزی سفر برای همه ما آسان‌تر و لذت‌بخش‌تر شود. 

لوا زند
میدانی در مرکز کیتو پایتخت اکوادر



این وبلاگ نمی‌تواند و نخواهد توانست که هیچ‌گونه تضمینی در خصوص هویت افرادی که از طریق آن با شما شده‌اند بدهد. این وبلاگ بر اساس اعتماد متقابل افراد به یکدیگر بنا شده‌است و مسئولیت هر آنچه در تجربه سفر یا میزبانی شما رخ دهد،  بر عهده طرفین است. 

۱۲ نظر:

  1. خیلی عالیه همیشه فکر میکردم چرا ما یه کوچ سرفینگ فارسی نداریم که بشه رفت و ایرانی های ساکن در سراسر دنیا رو پیدا کرد و آشنا شد و دوست موند ... عالیست عالی !

    پاسخحذف
  2. ممنون مارکوپولو جان. اگر اهل سفری و مثل اسمت مارکوپولو، امیدوارم که کمک کنی این سایت به فارسی‌زبانان بیشتری معرفی شود.
    مسافرخونه‌چی

    پاسخحذف
  3. چه ایده خوبی‌:)... اما نمیخواهی یک گزینه دیگه هم اضافه کنی‌ شبیه couchsurfing برای اینکه فقط آمادگی دادن یک تور در شهر برای مدت زمان معینی را داشت؟

    پاسخحذف
  4. خیلی جالبه
    متاسفم که اونقدر امکانش رو ندارم که مسافر بپذیرم. ولی قطعن پیگیر ماجراهای این وبلاگ هستم

    پاسخحذف
  5. مریم جان
    هنوز در مرحله مقدماتی هست. باید تکمیلی بشه. امیدوارم استقبال خوب باشه که بشه تبدیل به یک سایتش کرد
    مسافرخونه‌چی

    پاسخحذف
  6. خیلی کار خوب و قشنگیه.
    امیدوارم که خوب پا بگیره.
    در اولین فرصتی که امکانش برام باشه از نظر ِ پذیرایی حتمن خبرش رو اینجا اعلام می کنم.
    ممنون از همتی که کردین.

    پاسخحذف
  7. چه ایدهٔ خوبی‌، روی کوچ من می‌شه از همین الان حساب کرد...

    مسافرخونچی ۲ سال پیش توی هانوفر نبودی؟

    پاسخحذف
  8. فکر کنم بودم
    مشخصات خونه و کاناپه ات رو میدی که بذارمش اینجا حالا که گفتی میشه روش حساب کرد؟

    پاسخحذف
  9. متاسفانه بلاگ در ایران فیلتر هست و نمیشد زودتر نظر بگذارم
    چه خوب بود با آشنایی که با کاناپه خوابی (ترجمه جالبیه) داشتید این امکان رو در نظر میگرفتید که اعتماد به یک ایمیل و دو خط توضیح خیلی سخت است. در صورتی که طراحی پروفایلها و گروهها در کوچ سرفینگ این کار رو ساده تر میکنه و سیستم حفاظتی و راهنمایی هایی که دارند میتونه در شرایط خیلی بد کمک باشه.
    اما ایده اولیه جالبه و اگه همون ایدتون رو در couchsurfing جستجو میکردید میتونستید ببینید که گروهی با همین ایده اونجا وجود داره.
    در هر صورت به نظر من بومی سازی یا ایرانی سازی چیزی به این نیست که تجربه دهساله بقیه رو دوباره تکرار کنیم بلکه به اینه که از وسط راه اونا شروع کنید و با نوآوری خودتون به هدف بهتر برسید.

    لینک گروه:

    http://www.couchsurfing.org/group.html?gid=30513

    پاسخحذف
  10. باسلام ایده جالبی است موفق باشید

    پاسخحذف
  11. با سلام منم موافقم خیلی خوبه که سورفینگ فارسی هم داشته باشیم .

    پاسخحذف
  12. Besyar Idè zibast, man ham be nobe khodam hemayat mikonam

    پاسخحذف